Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
16 april 2022
We zien het steeds vaker, “alleen pinnen” of “no cash”. Er wordt steeds meer afgeweken van contant geld. Waarom gebeurt dit eigenlijk en wat voor een gevolgen heeft dit voor mensen die bijvoorbeeld alleen contant kunnen of willen betalen? Laten we hier eens iets dieper op in gaan.
Het is goed dat banken optreden tegen witwassen. Maar een deel van de Nederlandse bevolking, die zich hier helemaal niet mee bezig houdt dreigt hierdoor ook buitengesloten te worden. Ook zij lijden onder de sancties die banken treffen met betrekking tot witwassen. Banken proberen namelijk afscheid te nemen van contant geld. De Nederlandsche Bank probeert witwassen te voorkomen door hierover afspraken te maken met de bancaire sector. Er is echter weinig vertrouwen in de effectiviteit hiervan. De witwasmaatregelingen van de bank omvatten onder meer dat ijzerhandelaren geen contant geld mogen storten. Daarnaast moeten andere ondernemers, bijvoorbeeld autohandelaren of boeren, tot op de cent verklaren waar het geld vandaan komt. Dat is een hele opgave en veel ondernemers vinden dit te streng.
Wat wel interessant is, is dat het algemene vertrouwen in de bank- en betaaldiensten beter beoordeeld wordt. Dit is van een 7,6 in 2016 naar een 7,7 in 2021 gegaan. Ook opmerkelijk, het cijfer dat kwetsbare groepen geven is gedaald van een 7,5 in 2016 naar een 7,1 in 2021. De kwetsbare groepen omvatten onder andere mensen zonder internet, laagopgeleiden en ouderen. De kloof tussen de non-kwetsbaren en kwetsbaren wordt dus een stuk groter. “Er is een actieplan gemaakt,” zegt DNB-directeur Olaf Sleijpen, “dat rapportcijfer moet omhoog.” Er wordt aan een convenant gewerkt, dat eind april klaar moet zijn. Hiervoor zullen De Nederlandsche Bank, ondernemers en consumentenorganisaties meewerken. Samen zullen zij ervoor zorgen dat de voorziening van contant geld op peil blijft.
Volgens De Nederlandsche Bank treffen sommige banken te veel maatregelen. Waaronder dat de banken bepaalde klanten weigeren (verdere) diensten te verlenen in verband met een hoger risico op witwassen. Dit doen de banken om boetes te voorkomen, dit gaat echter ten koste van de klant zelf. Deze klanten met een hoger risico, high-risk klanten, worden namelijk niet altijd individueel beoordeeld. Dit leidt tot onterechte uitsluiting, wat weer tot een slechte werking van het betalingsverkeer leidt.
De bank in de buurt is misschien verdwenen, maar wij staan voor jou klaar! Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Maak vooral een afspraak.
Bel of mail ons, wij helpen je graag verder!
Wensen en dromen hebben we allemaal. Om deze te realiseren hebben we, en daar ontkomen we helaas niet aan, geld nodig. Met een financieel plan laat je niets aan het toeval over. Je werkt gericht naar een doel: eerder stoppen met werken, een mooie reis maken of 'gewoon' financiële rust hebben.
Een woning aankopen brengt vaak al genoeg stress met zich mee. Het verhuizen van je spullen, en het opfrissen en opknappen van de woning kost al best veel energie. Gelukkig staat Smartfee voor je klaar!
Een bekend woord, een iets minder bekende betekenis. Je hebt het vast al in het nieuws gehoord, of van je buren. De stijging van de inflatie is de laatste tijd door het dak heen gegaan.
Wanneer je je hypotheek oversluit of wanneer je besluit een ander huis aan te kopen kan het zo zijn dat je verplicht moet aflossen. Hier komen een aantal fiscale vragen bij kijken.
De afgelopen jaren zijn bankkantoren steeds meer aan het verdwijnen. Zo zijn ook de RABOBANK, ING en de ABN AMRO uit het straatbeeld van Breukelen verdwenen en is het ook niet meer even makkelijk naar de bank te gaan voor advies.
Het meenemen van je hypotheek naar een nieuwe woning wordt steeds meer populair. Dit komt omdat de rente op de hypotheek die de mensen al hebben vaak lager is dan de rente die nu aangeboden wordt.
Al 25 jaar is Corné Leenaars actief in de financiële wereld. Hij heeft ervaring in de bankwereld, bij mid-office organisaties en bij makelaars. Hij heeft zich verder gespecialiseerd in hypotheken. Er is geen hypotheekproduct dat Corné niet kent en via Smartfee kan hij de gewenste hypotheek ook bij alle partijen onderbrengen, waaronder de Duitse Volksbank. Smartfee is onafhankelijk en zal altijd kiezen voor de beste oplossing voor jou als klant. Persoonlijk financieel advies op maat.
G. v. Nijenrodestraat 154A, Breukelen
Tel: 030 – 267 6382
Mail: info@smartfee.nl
Ma t/m Vr
09.00 - 17.30
In de avonduren op afspraak