Jouw woning en het coronavirus

8 Corona-en-woning-3-thegem-blog-default

27 maart 2020

De maatregelen die genomen worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben maatschappelijk grote gevolgen. Wij merken dat er veel vragen leven bij onze klanten die beschikken over een eigen woning die is gefinancierd met een hypothecair krediet bij een bank. In deze notitie proberen wij een aantal van deze vragen te beantwoorden. Mocht je nog niet helemaal het antwoord vinden waarnaar je op zoek bent, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn tenslotte jouw belangenbehartiger waar het gaat om de financiering van jouw woning. Juist in deze moeilijke tijd zijn wij er voor jou om je te helpen waar wij kunnen.

Bestaande afspraken worden niet tussentijds in jouw nadeel aangepast

Toen je in het verleden een financiering wilde afsluiten voor de aankoop van jouw woning of voor het oversluiten van een toen al bestaande hypotheek, is hier goed over nagedacht. Door jezelf, door ons als jouw adviseur en door de bank aan wie je verzocht de lening te verstrekken. Iedereen heeft daarbij onder meer onderzocht of het inkomen dat jij en eventueel jouw partner op dat moment hadden, voldoende was om enerzijds plezierig te kunnen leven én om de lasten van de door jou gewenste hypotheek maandelijks te betalen.

Op basis van de gegevens die op dat moment bekend waren, is de bank bereid geweest jou een bepaald bedrag te lenen. Daarbij zijn onder meer afspraken gemaakt over de hoogte van de rente die jij over deze lening moet betalen, de wijze waarop de lening wordt terugbetaald en het moment waarop de lening volledig door jou moet zijn afgelost. Deze afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst: de hypotheekovereenkomst. Zowel jij als de bank zijn hieraan gebonden. In deze financieel ingrijpende periode moet ook de bank zich aan deze overeenkomst houden. Jij hoeft dus niet bang te zijn dat door de economische problemen die er op dit moment bestaan en die wellicht in de komende tijden ernstiger worden, de bank opeens extra eisen aan jou gaat stellen waardoor jouw woonlasten stijgen en daardoor voor jou misschien niet meer betaalbaar worden.

Misschien kun je tijdelijk jouw maandlasten niet betalen

Misschien heb je een beroep dat wordt getroffen door overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan waardoor jouw inkomen veel lager uitpakt dan je gewend was. Zo laag dat jij hierdoor jouw hypotheeklasten niet meer kunt betalen. De Nederlandse banken beseffen dat heel veel mensen volledig buiten hun schuld tijdelijk de hypotheeklasten niet meer kunnen opbrengen. Samen hebben zij besloten om te proberen hiervoor een oplossing te bieden. Deze oplossing kan eruit bestaan dat de verplichting om maandelijks de hypotheeklasten te betalen een aantal maanden wordt uitgesteld. Dit betekent dan dat jij één, twee of drie maanden geen hypotheeklasten hoeft te betalen. Deze lasten worden echter niet kwijtgescholden maar worden doorgeschoven naar de toekomst. Zodra het coronavirus is overwonnen en jij weer jouw “normale inkomen heeft” zal de doorgeschoven schuld geleidelijk alsnog moeten worden betaald.

Een variant op dit uitstel van betaling van deze maandlasten is dat met de bank wordt afgesproken dat jij maandelijks wel een bedrag betaalt maar een bedrag dat lager is dan jou voorheen betaalde en dat jij, gelet op het tijdelijk lagere inkomen, nog wel kunt dragen. Bij vrijwel alle banken geldt dat jij een verzoek moet indienen om van deze regeling gebruik te maken. Wil jij van deze tegemoetkoming gebruik maken dan willen wij jou daarbij graag helpen. Namens jou zorgen wij voor de juiste wijze van indiening van jouw verzoek, voeren wij de eventuele gesprekken en onderhouden wij de andere contacten met de bank aan wie jij dit heeft verzocht.

De schuld kan misschien definitief niet opgebracht worden

Bij de optie die wij hiervoor bespraken worden er onder andere afspraken gemaakt dat jij de hypotheeklasten op een later moment mag betalen. Er is dus geen sprake van kwijtschelding. Je kunt echter door de coronacrisis financieel zodanig worden getroffen dat terugbetaling van de hypotheeklasten die jij over een aantal maanden niet hebt kunnen betalen, leidt tot een uitzichtloze situatie. Heb je destijds een hypotheek met een Nationale Hypotheek Garantie, NHG, afgesloten dan bestaat sinds vorige week de mogelijkheid dat ook dit fonds jou kan en wil helpen.

De NHG heeft bekend gemaakt dat ook zij mensen die door de coronacrisis in de financiële problemen komen, wil helpen door samen met de bank te zoeken naar oplossingen waardoor jij als eigenaar in de woning kan blijven wonen. Ook hier is het een kwestie van veel overleg om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Wij kunnen ons goed voorstellen dat dit soort contacten voor jou een te grote last vormt door de spanning die de gevolgen van het coronavirus voor jou en jouw gezin hebben. Ook in dit geval kun je echter rekenen op onze steun. Samen kunnen wij dan kijken welke oplossing voor jou bereikbaar is, met als doel dat je gewoon in jouw woning kunt blijven wonen.

Voor iedereen is de situatie nieuw

Voor iedereen is de huidige situatie die veroorzaakt wordt door het coronavirus nieuw. Dat geldt voor de bank, de notaris, de belastingdienst, voor jezelf en ook voor ons. Wetten en regels die in het verleden zijn gemaakt hebben nooit de huidige, bijzondere situatie voorzien. Ook jouw hypotheekovereenkomst heeft hiermee geen rekening gehouden. Wanneer jij nu “zo maar” aan een organisatie een vraag stelt over jouw hypotheek, bestaat er een grote kans dat jouw gesprekspartner zijn of haar antwoord baseert op de regels en afspraken uit het verleden.
Alle verantwoordelijken beseffen echter dat de samenleving consumenten die financieel het slachtoffer zijn geworden van het coronavirus waar mogelijk moet helpen. Waarbij we flexibel moet kijken naar de regels en afspraken uit het verleden.

Daarvoor is het wel nodig dat er overleg plaatsvindt van mens tot mens. Om samen te kijken wat wel en niet kan. Samen met jou kunnen en willen wij als dat nodig is, dat gesprek met “de mensen” van de bank of de belastingdienst aangaan. Of het altijd zal leiden tot een resultaat waar jij volledig tevreden over bent? De tijd zal het leren maar wij gaan daar wel ons best voor doen.

Tot slot

De coronacrisis leidt tot veel angst en zorgen. Wij begrijpen dat. Wij hebben dezelfde gevoelens als jou. Maar op ons vakgebied, financiële dienstverlening, kunnen wij iets extra’s betekenen voor onze relaties. Met deze informatie hopen wij dat wij een aantal van jouw vragen hebben beantwoord en dat deze informatie op onderdelen voor jou een klein beetje rust brengt. Mogelijk heb jij nog vragen waar wij hier niet op in zijn gegaan. We nodigen jou dan uit om per mail of telefonisch contact met ons op te nemen. Wij kijken dan graag of wij jouw aanvullende vragen kunnen beantwoorden.

Wij wensen je sterkte in deze bijzondere tijd en hopen dat jij en wij gezond deze periode doorkomen.

Vragen over dit artikel?

Bel, mail of WhatsApp ons, we helpen je graag verder!

LiaZaal-20190517-AS2A0160-350x350
Phone icon

bel ons op
?????

email icon

Stuur een mail naar
?????

hous icon

Bezoek ons op
?????

Lees ook onze andere blogs

pexels-cup-of-couple-6634181

Smartfee blijft dichtbij

De afgelopen jaren zijn bankkantoren steeds meer aan het verdwijnen. Zo zijn ook de RABOBANK, ING en de ABN AMRO uit het straatbeeld van Breukelen verdwenen en is het ook niet meer even makkelijk naar de bank te gaan voor advies.

De-strijd-tegen-contant-geld

De strijd tegen contant geld

We zien het steeds vaker, “alleen pinnen” of “no cash”. Er wordt steeds meer afgeweken van contant geld. Waarom gebeurt dit eigenlijk en wat voor een gevolgen heeft dit voor mensen die bijvoorbeeld alleen contant kunnen of willen betalen?

Heb je vragen? We beantwoorden ze graag!

smartfee logo wit

Al 25 jaar is Corné Leenaars actief in de financiële wereld. Hij heeft ervaring in de bankwereld, bij mid-office organisaties en bij makelaars. Hij heeft zich verder gespecialiseerd in hypotheken. Er is geen hypotheekproduct dat Corné niet kent en via Smartfee kan hij de gewenste hypotheek ook bij alle partijen onderbrengen, waaronder de Duitse Volksbank. Smartfee is onafhankelijk en zal altijd kiezen voor de beste oplossing voor jou als klant. Persoonlijk financieel advies op maat. 

Adres

G. v. Nijenrodestraat 154A, Breukelen

Contact

Tel: 030 – 267 6382
Mail: info@smartfee.nl

Openingstijden

Ma t/m Vr
09.00 - 17.30

In de avonduren op afspraak

Volg ons op social media
Deel deze pagina
© Dutch media lab